۱۳۹۷ آبان ۲۳, چهارشنبه

پژاک، حزب حیات آزاد کردستان(پارتی ژیانی ئازادی کوردستان)

پژاک(پارتی ژیانی ئازادی کوردستان)

حزب حیات آزات کردستان
حزی حیات آزاد کردستان 
پژاک، حزب حیات آزاد کردستان یک گروه چپ‌گرا است که در محدوده کردستان ایران فعالیت می‌کند. این حزب یک حزب شبه نظامی است که جزء زیر مجموعه‌های «حزب کارگران کردستان (پ ک ک) محسوب می‌شود. این حزب دارای یک شاخه سیاسی و یک شاخه نظامی و یک شاخه زنان است و خواهان تغییر دمکراتیک در ایران است.

سابقه

حزب حیات آزاد کردستان یک گروه چپ‌گرا است که در محدوده کردستان ایران فعالیت می‌کند. این حزب یک حزب شبه نظامی است که جزء زیر مجموعه‌های «حزب کارگران کردستان (پ ک ک) محسوب می‌شود. این حزب دارای یک شاخه سیاسی و یک شاخه نظامی (ی آر کر) و یک شاخه زنان (اچ پ ژ) است و خواهان «تغییر دمکراتیک» در ایران است. این حزب در سال ۲۰۰۴ میلادی تأسیس شد و در سال ۲۰۱۴ در کنگره چهارم این حزب تصمیم به برکناری رهبر خود «حاجی احمدی» گرفت و از آن زمان به رهبری مشترک رای داد. این حزب در برنامه خود خواهان گشایش سیاسی از طرف دولت ایران و آماده حل مسالمت آمیز مسئله کورد و دیگر ملیت‌های ایران است.

پروژه ی «کودار» و «پژاک» جهت اقدام برای دموکراتیزه‌کردن ایران

در تاریخ ۲۱ تیرماه ۱۳۹۷ این حزب طرحی را با عنوان «پروژه ی «کودار» و «پژاک» جهت اقدام برای دموکراتیزه‌کردن ایران» منتشر کرد. کودار به معنی «چاره یاب بودن نظام کنفدرالیسم دموکراتیک» است که در شرق کردستان ایران به آن «Kodar» گفته می‌شود و در آن آمده‌است:
«کودار و پژاک خواستار گشایش سیاسی از سوی دولت ایران و آماده برای حل مسالمت‌آمیز مسئله کورد و ملت‌های ایران در چارچوب پروژه ملت دموکراتیک و خودمدیریتی دموکراتیک خود هستند. کودار تأسیس ملت دموکراتیک را به عنوان پروژه‌ای با ساختار خودمدیریتی دموکراتیک و دموکراسی محلی ارایه می‌دهد و مطابق نوع برخورد نظام کنونی ایران و جامعه جهانی نسبت به آن پروژه جامعه‌محور، عمل می‌کند»


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر