۱۳۹۷ آبان ۱۳, یکشنبه

کمپ لیبرتی ( تبدیل سنگستان به گلستان)


کمپ لیبرتی 
کمپ لیبرتی
مختصات۳۳°۱۸′۰٫۹۴″ شمالی ۴۴°۱۴′۴۷٫۶۸″ شرقی
کمپ شرف و افتخار 

 کمپ لیبرتی سنگستانی بود که بدست مجاهدین تبدیل به  گلستان شد.
خیانتی آشکار به پناهندگان بی پناه که با قولهای مارتین کوبلر به آنجا رفتند اما با موشکبارانی که از طرف رژیم آخوندی برنامه ریزی می شد رو برو شدند.
کمپ لیبرتی یک پایگاه نظامی با وسعت تقریبی ۳۰ کیلومتر، متعلق به نیروهای نظامی ایالات متحده آمریکا در نزدیکی فرودگاه بغداد است که در سال ۲۰۱۲ بخش کوچکی از آن (درحدود ۲٫۵ کیلومتر مربع)[۱] توسط مجاهدین مورد استفاده قرارگرفت. مجاهدین پیش از آن در قرارگاهی به نام اشرف مستقر بودند. آنها در اشرف مورد حملات خونین و مستمر نیروهای وابسته به رژیم ایران قرار گرفته و از طرف از دولت عراق برای خروج از اشرف تحت فشار قرار داشتند. دولت عراق پس از آخرین حمله در ۱۹ فروردین ۱۳۹۰(۸ آوریل ۲۰۱۱)، برای خروج آنها از اشرف یک ضرب الأجل تا پایان سال جاری میلادی تعیین و آنها را تهدید به حمله مجدد کرده بود.
به دنبال توافق بین مارتین کوبلر و دولت عراق، مجاهدین در هماهنگی با سازمان ملل پذیرفتند برای خروج ازین بحران به یک کمپ کوچک به نام لیبرتی بروند. اگر چه مارتین کوبلر نسبت به رعایت حقوق بشر آنها در کمپ لیبرتی اطمینان داده بود، آنها در لیبرتی نیز شرایطی مشابه اشرف داشته و کماکان حق خروج آزادانه از کمپ را نداشتند. آنها همچنین در این کمپ به دفعات مورد حمله موشکی قرار گرفتند که منجر به کشته و زخمی شدن ساکنین شد.
نهایتاً ساکنین کمپ لیبرتی پس از موافقت دولت آلبانی با پذیرش آنها، توانستند در گروه‌های مختلف لیبرتی را ترک کرده و به آلبانی بروند. آخرین گروه مجاهدین در ۱۹ شهریور ۱۳۹۵به آلبانی منتقل شد.

نقش مارتین کوبلر درجابجایی ساکنین


مارتین کوبلر
بنا به گزارشات و سخنان طاهر بومدراٰ رئیس دفتر حقوق بشر یونامی، مارتین کوبلر نماینده سازمان ملل در عراق در موضوع جابجایی ساکنان اشرف و پس از آن در لیبرتی نقشی فریبکارانه ایفا می‌کرد. او تلاش می‌کرد از لیبرتی تصویری غیرواقعی به ساکنین ارائه کند و آنرا کمپی که مناسب زندگی آنهاست جلوه دهد.
طاهربومدرا رئیس دفتر حقوق بشر یونامی در این رابطه می‌گوید:
«من چندین بار برای بازرسی از کمپ لیبرتی بازدید کردم و به کوبلر گفتم این کمپ آمادگی اسکان دادن به ۳۴۰۰ مرد و زن را ندارد. کوبلر هم از کمپ لیبرتی بازدید کرد و خودش فهمید که من درست می‌گویم. اما وقتی دفتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل، مشاوری را استخدام کرد تا شرایط کمپ لیبرتی را ارزیابی کند، کوبلر به او فشار آورد تا اعلام کند که این کمپ از همه استانداردهای بشردوستانه برخوردار است، ادعایی که به هیچ وجه با واقعیت، همخوانی نداشت. وقتی این مشاور قبول نکرد، کوبلر خودش بیانیه ای را صادر کرد که هم جامعه بین‌المللی و هم تبعیدیان را گمراه کند تا به آنها بقبولاند که شرایط با استانداردها مطابقت دارد، تا اینکه فرایند انتقال آغاز شود. 
او همچنین از کارمندان یونامی خواست که حدود ۵۰۰ عکس از کمپ لیبرتی تهیه کنند و نزدیک ۲۰ تا ۳۰ عدد از آنها که کمترین دافعه را ایجاد می‌کردند به سازمان این تبعیدیان در پاریس بفرستند»...
         ادامه این مطلب 👈👈


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر