۱۳۹۷ آذر ۱, پنجشنبه

هژمونی چیست.

هژمونی چیست؟
آیا می دانید که درسازمان مجاهدین خلق ایران هژمونی با زنان است؟
دیدگاه مریم رجوی.
مریم رجوی
خانم مریم رجوی 

تعریف هژمونی:

کلمه هژونی در فرهنگ لغات[۱] با معانی فرادستی، سلطه گری، سلطه، (به فرانسوی: hégémonie) مفهومی است برای توصیف و توضیحِ نفوذ و تسلط یک گروهِ اجتماعی بر گروهی دیگر. چنان‌که گروهِ مسلط (فرادست) درجه ای از رضایت گروهِ تحتِ سلطه (فرودست) را به دست می‌آورد و با «تسلط داشتن به دلیلِ زورِ صِرف»، فرق دارد.

هژمونی زنان در سازمان مجاهدین خلق ایران
هژمونی زنان در سازمان مجاهدین خلق ایران در جریان انقلاب ایدئولوژیک درونی این سازمان محقق و ایجاد شد. مجاهدین پس از جمع‌بندی مبارزات خود در دهه شصت به این نتیجه رسیدند که:
از آنجایی که رژیم حاکم بر ایران یک رژیم ضد بشر است که ویژگی برجسته آن زن ستیزی است و بیشترین آمار سرکوب شامل زنان می‌شود؛ و با توجه به نقش فعال زنان مجاهد در مبارزه سازمان (از ایستادگی در زندان‌ها و زیر شکنجه‌های شدید تا پذیرش مسولیت‌های سیاسی _ نظامی و تشکیلاتی جنبش) و از آنجایی که بیشترین سرکوب در حاکمیت ملاها به دلیل تبعیض جنسیتی که در ساختار فکری ولایت فقیه و قانون اساسی رژیم ایران نهادینه شده‌است، متوجه زنان است، در طرف مقابل یعنی در جبهه مقاومت باید آنتی‌تز این سرکوب و تبعیض جنسیتی، ایجاد بشود.
این نتیجه‌گیری به تغییرات بنیادینی در ساختار سازمان مجاهدین و کلیت جنبش مقاومت راه برد که به انقلاب درونی مجاهدین منجر شد.

اصلی‌ترین و محوری‌ترین تغییر منتقل شدن هژمونی در سطح رهبری به زنان مجاهد بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر