۱۳۹۷ بهمن ۳۰, سه‌شنبه

برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)

ازآن ماست پیروزی

برنامه جامع اقدام مشترک

توافق جامع و نهایی هسته‌ای وین (برجام) توافق هسته‌ای ایران( به دنبال تفاهم هسته‌ای لوزان، در سه‌شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۴ (۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵) در وین اتریش )و  گروه ۱+۵ (شامل چین،فرانسه، روسیه،بریتانیا، ایالات متحده آمریکا و آلمان) منعقد شده است.برجام (به انگلیسی: Joint Comprehensive Plan of Action) نامیده می شود

تاریخچه

توافق موقت ژنو بر روی برنامه هسته‌ای ایران یا توافق هسته‌ای ژنو [۱]، توافق‌نامه‌ای ۶ ماهه و قابل تمدید پیرامون برنامه هسته‌ای ایران است که در متن (سندE۳/EU+۳) در ۳ آذر ۱۳۹۲ (برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۱۳) میان جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱+۵ امضا شد.
هدف این توافقنامه[۲] که«رسیدن به یک راه‌حل جامع بلندمدت و مورد توافق طرفین»به منظور«تضمین‌نمودن صلح‌آمیزبودن برنامه هسته‌ای ایران» ذکر شده، طرفین «به صورت داوطلبانه» متعهد می‌شوند تا اقدامات متقابلی را به عنوان گام اول یک راه‌حل جامع انجام دهند.
براساس این توافقنامه[۳] ایران غنی سازی اورانیوم را به شکل محدود و کنترم شده ادامه خواهد داد و نظارت آژانس بین المللی اتمی را تسهیل خواهد کرد.در عوض بخشی از تحریم های قبلی برداشته می شود و تحریم های جدید همه جانبه یا یک‌جانبه بکار نخواهد رفت .

افشای پنهان‌کاری اتمی

 شورای ملی مقاومت: تلاش های ایران برای تولید بمب هسته‌ای بعد از برجام ادامه دارد

دفتر شورای ملی مقاومت ایران در آمریکا در نشستی که روز جمعه در شهر واشنگتن برگزار کرد، مدعی شد ایران به رغم توافق هسته ای، فعالیت های خود برای تولید سلاح هسته ای را ادامه می دهد.
شورای ملی مقاومت ،در نشست روز جمعه اول اردیبهشت، اعلام کرد «سازمان پژوهش های نوین دفاعی» در ایران، پس از برجام به پژوهش های خود برای ساخت سلاح اتمی ادامه داده است.
شورای ملی مقاومت در اطلاعیه ای که نسخه ای از آن در اختیار صدای آمریکا قرار گرفته، اعلام کرد از طریق شبکه سازمان مجاهدین خلق ایران در داخل کشور به اطلاعاتی دست یافته که نشان می دهد که «مرکز عصبی» پروژه تسحلیات اتمی حاکمیت ایران موسوم به «سازمان پژوهشت های نوین دفاعی» که مسئول طراحی بمب است، همچنان به کار خود ادامه می دهد.
این گروه ادعا کرد پس از امضای برنامه جامع اقدام مشترک – برجام- در سال ۲۰۱۵، این نهاد نه تنها در جای خود باقی ماند و به کار خود ادامه داد، بلکه اکنون محرز شده که در برخی زمینه ها فعالیتهایش گسترش نیز یافته است.
نشست روز جمعه شورای ملی مقاومت با موضع گیری مقام های دولت آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران همزمان شده است.
روز پنجشنبه پرزیدنت دونالد ترامپ در حاشیه کنفرانس خبری با نخست وزیر ایتالیا در پاسخ به خبرنگاران، درباره توافق ایران گفت، ایران در حال اقدامات نامناسبی است. من از قبل گفته ام، این توافق خوب نبود. ما توافق ایران را در حال بررسی داریم تا ببینیم ایران چه تخلفاتی داشته است. در آینده درباره اش صحبت می کنیم.
رئیس جمهوری آمریکا درباره توافق هسته ای ایران همچنین گفت ایران به روح برجام وفادار نبود و تخلفاتی داشته است.
روز چهارشنبه، رکس تیلرسون وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا در اظهاراتی به جمهوری اسلامی ایران هشداری شدید اللحن داد. آقای تیلرسون گفت ایالات متحده مشغول بازنگری جامع سیاست های آمریکا در مقابل ایران است. او در این سخنرانی گفت اگر ایران مهار نشود، مسیر کره شمالی را خواهد رفت و تهدیدی علیه صلح و ثبات جهان خواهد شد.
روز پنجشنبه نیز وزیر دفاع ایالات متحده که در خاورمیانه به سر می برد، علیه فعالیت های ایران موضع گیری کرد. جیم متیس که در سفر خاورمیانه به عربستان سعودی رفته بود، روز چهارشنبه گفت در خاورمیانه هر جا که مشکلی وجود دارد، رد پای ایران دیده می شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر