۱۳۹۷ بهمن ۲۵, پنجشنبه

عملیات چلچراغ

ازآن ماست پیروزی

عملیات چلچراغ

عملیات چلچراغ 
چلچراغ نام عملیاتی است که در آخرین دقایق شنبه شب ۲۸ خرداد سال ۱۳۶۷ توسط یکانهای «ارتش آزادیبخش ملی ایران» متشکل از اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران در منطقه شهر مهران و ارتفاعات اطراف آن انجام شد. این عملیات منجر به فتح شهر مهران شد. بخش مرکزی شهرستان مهران در ۱۰۰ کیلومتری ایلام قرار دارد.
این شهر که مرکز لشکر ۱۶ زرهی قزوین و همچنین لشکر ۱۱ امیرالمؤمنین سپاه و تیپ قائم یاسوج در آن بود بطور کامل توسط ارتش آزادیبخش در عرض مدت نسبتاً کوتاهی فتح شد و کلیه تجهیزات این لشکرها با ارزشی بیش از دو میلیارد دلار به دست سازمان مجاهدین خلق افتاد. این عملیات که اساساً توسط زنان فرماندهی و اجرا شد، منجر به پذیرش آتش‌بس از طرف خمینی در جنگ ایران و عراق گشت. مجاهدین که توانسته بودند با عملیات خود پیشروی چشمگیری در خاک ایران داشته باشند در شهر مهران شعار می‌دادند:
امروز مهران، فردا تهران!
به عبارتی خمینی در وحشت از پیشروی بیشتر مجاهدین با پذیرش آتش‌بس قصد داشت مرزهای باز غربی را بسته و جلو عملیات مجاهدین خلق را بگیرد. او در آن زمان علت پذیرش آتش‌بس و نوشیدن جام زهر را اعلام نکرده و آنرا رازی دانست که مصلحت نمی‌بیند به آن اشاره کند. پذیرش آتش‌بس و اتمام جنگ، راه‌های بسیاری را بر جمهوری اسلامی می‌بست. جنگ با عراق که از طرف خمینی نعمت نامیده می‌شد، ابزار صدور انقلاب، تهییج نیروهای داخلی و از طرفی سرپوشی بر سرکوب داخلی به‌شمار می‌رفت. با از دست دادن این ابزار خمینی قادر نبود بسیاری از پروژه‌های داخلی و خارجی خود را پیش ببرد و باید شعار فتح قدس از طریق کربلا و تشکیل هلال شیعی را کنار می‌گذاشت. به این ترتیب پایان جنگ هشت ساله، آغاز تضادهای داخلی در نظام دانسته و نقطه شروع سرریز شدن بحران‌ها درون حاکمیت بود.[۱]

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر