۱۳۹۷ بهمن ۵, جمعه

گروه ویژه اقدام مالی FATF چیست ؟

ازآن ماست پیروزی

 

آرم FATF
گروه ویژه اقدام مالی یا به اختصار FATF (اِف.اِی.تی.اِف) (Financial Action Task Force ) یک سازمان بین دولتی است که در سال ۱۹۸۹ با ابتکار  شش کشور صنعتی جهان موسوم به جی هفت و با توجه به سیاست‌های توسعه برای مبارزه با پول‌شویی تأسیس شده است.
در سال ۲۰۰۱ و پس از حادثه ۱۱ سپتامبر، دامنه فعالیت این سازمان  به تامین مالی تروریسم، و در سال ۲۰۰۸ به تأمین مالی  و ترویج سلاح‌های کشتار جمعی‌ گسترش یافت.
این نهاد در حال حاضر ۳۷ عضو دارد. و دبیرخانه آن در مقر سازمان همکاری اقتصادی و توسعه در پاریس مستقر است.
در جریان عمل، این گروه گسترده‌تر شد و در نتیجه در سال ۲۰۱۲، مقابله با تأمین مالی و ترویج فعالیت‌های پولشویی نیز به مأموریت این گروه اضافه شد و در همین سال، آخرین ویرایش توصیه‌های خود را برای مقابله با جرایم مالی (تأمین مالی تروریسم، تأمین مالی و ترویج فعالیت‌های تروریستی و پولشویی و...) منتشر کرد.
اف.ای.تی.اف ماموریت دارد میزان پیشرفت کشورهای عضو در زمینه پیاده‌سازی توصیه‌های این گروه را رصد کند. همچنین پیشرفت تصویب و اجرای توصیه‌های گروه در سطح جهان را نیز مورد نظارت قرار دهد.
اتحادیه FATF دارای یک دستورالعمل ۴۱ ماده‌ای است که کلیه جنبه‌های مبارزه با پول‌شویی را دربرمی گیرد. این ۴۱ توصیه‌ی گروه ویژه اقدام مالی (FATF) مبنای همکاری با کشورهاست.
دولت ایران تا کنون ۳۷ توصیه را پذیرفته و اجرا کرده است و چهار توصیه مانده است. برای اجرای این چهار توصیه، دولت چهار لایحه به مجلس شورای اسلامی ارائه داد: اصلاح قانون پولشویی، اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم، لایحه کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان یافته (پالرمو) و لایحه کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم(CFT). [۱]
دولت روحانی ۴ لایحه برای عمل به خواسته‌های اتحادیه‌ی FATF به مجلس فرستاد:
  •  لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی
  •  لایحه اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم
  • لایحه الحاق به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم
  • لایحه الحاق به کنوانسیون بین‌المللی مبارزه با جرائم سازمان یافته فراملی (یا قرارداد پالرمو)
نهایتاً در روز ۱۵ مهر مجلس ایران پس از چهار ماه تأخیر و تمدید و کشمکش، لایحه پیوستن به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم (CFT) را تصویب کرد. امضای کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم (CFT) مهمترین گام در مسیر پیوستن به FATF بود.
این در حالی است که از سال ۱۳۸۹ زمانی که سعید جلیلی دبیر شورای امنیت ملی بود، ایران تصمیم گرفته بود به FATF بپیوندد،‌ جلیلی در نامه‌ای محرمانه به چندعضو کابینه، به آمادگی دستگاه‌های دولتی برای پیوستن به اف ای تی‌ اف (FATF) را صراحتاً اعلام می‌کند.[۲]
اگر دولت ایران به این معاهده نپیوندد؛‌ در لیست کشورهای پرخطر در زمینه مالی و بانکی قرار می‌گرفت که معنی آن بروز خطرات اقتصادی فراگیری است که دامنه‌ی آن از تحریم‌های قبل از برجام هم گسترده تر خواهد بود، اما پیوستن به این معاهده هم باعث دست بستگی دولت ایران در پولشویی و حمایت از تروریسم می‌باشد؛‌ گروههایی نظیر حزب‌الله، حوثی‌های یمن، گروه‌‌های تروریستی در سوریه و عراق بندنافشان از دولت ایران بریده می‌شود که باعث اضمحلال آنها خواهدشد، و این ضربه به نیروهای نیابتی دولت ایران و به تبع آن به خود دولت ایران می‌باشد.
حتی صحبت تحریم سپاه قدس سپاه پاسداران از طرف دولت ایران می‌شود،‌ چون سپاه قدس در دسته‌بندی گروههای تروریستی قرار دارد؛ که این ضربه به سپاه پاسداران می‌باشد، نیرویی که حاکمیت ایران برای حفظ خود به آن تکیه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر