۱۳۹۷ دی ۱۷, دوشنبه

غلامرضا تختی

ازآن ماست پیروزی

غلامرضا تختی

جهان پهلوان تختی و اکساندر مدوید
الکساندر مدوید، قهرمان افسانه‌ای کشتی جهان، که در رقابت‌های جهانی تولیدوی آمریکا توانست بر جهان پهلوان تختی پیروز شود،‌ درباره مسابقه معروفش با تختی می گوید: 

«قبل از آن که غلامرضا را به طور کامل بشناسم و او را بهترین رفیق ورزشی خود بدانم، به او فقط به عنوان یک رقیب خطرناک و مدعی احترام می‌گذاشتم؛ تا این که آن ماجرای معروف پیش آمد.
من از ناحیه پای راست آسیب دیده بودم و غلامرضا در حال عبور از رختکن به چشم دید که پزشک تیم شوروی در حال بانداژ پای مصدوم من است. همان لحظه دکتر به من گفت کارت تمام است، حریف فهمید پای راست تو آسیب دیده و راحت شکستت می‌دهد.
 
حتی سرمربی تیم از من خواست انصراف بدهم و کشتی نگیرم. اما من روی تشک حاضر شدم. اما غلامرضا حتی یک بار هم به پای آسیب دیده من دست نزد.
او کشتی را با نتیجه مساوی و به خاطر وزن بیشتر به من باخت؛ اما برنده واقعی او بود!».

جوانمردی و روحیه گذشت و فداکاری جهان پهوان تختی آنچنان در مدوید تاثیر گذاشت که افتخار می‌کرد تختی بهترین دوست ورزشی‌اش است. 
مدوید برای بزرگداشت سالروز درگذشت جهان پهلوان تختی به ایران آمد و یاد رقیب و دوستش را گرامی داشت.

غلامرضا تختی افتخار هر ایرانی 
غلامرضا تختی (۵ شهریور ۱۳۰۹–۱۷ دی ۱۳۴۶) مشهور به «جهان‌پهلوان»، کشتی‌گیر ایرانی است .تختی را در ورزش ایران بسیاری مردم به عنوان نماد پهلوانی میشناسند.
او فعال سیاسی و عضو شورای مرکزی جبهه ملی ایران بود.
تختی، با یک مدال طلا و دو مدال نقرهٔ المپیک، دو طلا و دو نقرهٔ قهرمانی جهان و یک طلای بازی‌های آسیایی در فهرست برترین‌های قرن فیلا در جایگاه سیزدهم قرار دارد. وی یکی از سه کشتی‌گیر ایرانی (در کنار امام‌علی حبیبی و عبدالله موحد) است که تصویر آنها در تالار افتخارات فیلا نصب شده‌است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر