۱۳۹۷ آذر ۲۸, چهارشنبه

حزب کومله

ازآن ماست پیروزی

حزب کومله


«حزب کومه له کردستان ایران»
«حزب کومه له کردستان ایران حزبی است سوسیالیستی و معتقد به عدالت اجتماعی که علیه نابرابريها وبی‌عدالتیهاي اجتماعی پیکار میکند.» و « در جریان انقلاب ایران و جنبش کردستان توانست با شبکه اي از فعالان آزموده، محبوب و شناخته شده براي مردم وارد جنبش شود.»

دیدگاه ها

«حزب کومه له کردستان ایران حزبی است سوسیالیستی و معتقد به عدالت اجتماعی که علیه نابرابريها وبیعدالتیهاي اجتماعی پیکار میکند. سقوط اردوگاه شوروي و از اعتبار افتادن هرچه بیشتر نظام اجتماعی و سیاسی موسوم به کمونیسم و زیر سؤال رفتن اعتبار اخلاقی آن همراه با از اعتبار افتادن مائوئیسم و الگوي چین، موجب تحولات سیاسی وسیعی در جهان شد و نیروهاي مترقی و چپ جهان را به جستجوي راههاي جدیدي واداشت. کومه له هیچگاه اردوگاه موسوم به سوسیالیستی را قبول نداشته و نظام شوروي را الگوي خود نمیدانست بلکه بیشتر مظهر یک چپ مستقل و واقعگرا بود كە نقد نظام شوروي و مرزبندي صریح با استالینیسم را از همان کنگره دوم خود درفروردین ۱۳۶۰ تبیین و آشکارا ابراز داشته بود.»

زمینه هاي اجتماعی و سیاسی شکل گیري کومه له

این حزب بنا به تعریفی که از خود ارائه می دهد: «در پائیز سال ۱۳۴۸ خورشیدي، در شرائط کردستانی، ایرانی و جهانی ویژه اي عمدتا در میان دانشجویان کرد دانشگاهها به عنوان یک سازمان سیاسی چپ پا به عرصه وجود گذاشت و با توجه به شرائط دیکتاتوري و استبداد سلطنتی، همچون یک سازمان زیرزمینی آغاز به فعالیت کرد. تأسیس کومه له در آن برهه زمانی، از یک رشته تحولات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی عمیق درجامعه کردستان و ایران نشأت گرفته و از سوي دیگر خود پاسخگوئی به نیازهائی بود که براثر این تحولات خلق شده بود. با تشکیل کومه له، و سپس با حضور فعال و رهبري کننده آن در جریان انقلاب ایران و به دنبال آن در جنبش مقاومت مردمی کردستان و جنبش رهائیبخش خلق کرد، مبارزات سیاسی و اجتماعی در کردستان وارد مرحله کاملا نوینی شد و محتوا و شکل جدیدي به خود گرفت. رفرمهاي اقتصادي ابتداي دهه چهل خورشیدي که در رژیم سلطنتی سابق و تحت تأثیر عوامل اقتصادي و سیاسی داخلی و جهانی آن دوره انجام گرفت، تحولات بزرگی را موجب شد و پیامدهاي اقتصادي، سیاسی و فرهنگی عمیق و دیرپائی در جامعه ایران به دنبال داشت که انقلاب ایران در سال ۱۳۵۷ یکی از آنها بود... تحولات یادشده در جامعه ایران با توجه به تشدید استبداد و انسداد سیاسی از سوي نظام حاکم، موجب تغییرات اساسی در مفاهیم و روشهاي مبارزه سیاسی و در ترکیب و آرایش اپوزیسیون سیاسی در ایران شد... کومه له به عنوان یک بازیگر جدید عرصه سیاسی و روشنفکري در کردستان ایران از این تحولات و روندها تأثیر می پذیرفت و واکنش نشان میداد و در عین حال تأثیر خود را عمیقا بر نسل جوان آن دوره کردستان برجاي میگذاشت.»
«نام حزب به فارسی حزب کومه له کردستان ایران است که در همه زبانها بجز کردی همین نام ترجمه می شود. نام کردی قدیمی «کومه له ی شورشگیری زه حمه تکیشانی کوردستانی ئیران»، بلاتغییر باقی می ماند که معمولاً در میان مردم مخفف آن یعنی کومه له به کار می رود.»
از ديدگاه اين حزب، ايران سرزميني است كه از مليتها و اقوام مختلف تشكيل شده و بهترين راه براي برابري و رفع تبعيض از اين اقوام ایجاد یک «سیستم دموکراتیک و فدرال» است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر