۱۳۹۷ مهر ۶, جمعه

در اعدامِ مهدی رضایی در میدانِ تیرِ چیتگر


احمد شاملو
احمد شاملو
مهدی رضایی




در آوارِ خونینِ گرگ‌ومیش
دیگرگونه مردی آنک،
که خاک را سبز می‌خواست
و عشق را شایسته‌ی زیباترینِ زنان
که این‌اش
          
به نظر
هدیّتی نه چنان کم‌بها بود
که خاک و سنگ را بشاید.
 چه مردی! چه مردی!
                        
که می‌گفت
قلب را شایسته‌تر آن
که به هفت شمشیرِ عشق
                                
در خون نشیند
و گلو را بایسته‌تر آن
که زیباترینِ نام‌ها را
                      
بگوید.
و شیرآهن‌کوه مردی از اینگونه عاشق
میدانِ خونینِ سرنوشت
به پاشنه‌ی آشیل
                      
درنوشت.ــ
رویینه‌تنی
          
که رازِ مرگش
اندوهِ عشق و
غمِ تنهایی بود.
 □
 «ــ آه، اسفندیارِ مغموم!
   
تو را آن به که چشم
   
فروپوشیده باشی
 □
 «ــ آیا نه
         
یکی نه
                 
بسنده بود
   
که سرنوشتِ مرا بسازد؟

    من
   
تنها فریاد زدم
                     
نه!

    من از
         
فرورفتن
                  
تن زدم.

    صدایی بودم من
   
ــ شکلی میانِ اشکال ــ،
   
و معنایی یافتم.

    من بودم
   
و شدم،
   
نه زانگونه که غنچه‌یی
                             
گُلی
   
یا ریشه‌یی
                
که جوانه‌یی
   
یا یکی دانه
                
که جنگلی ــ
   
راست بدانگونه
   
که عامی‌مردی
                    
شهیدی؛
   
تا آسمان بر او نماز بَرَد.

     من بی‌نوا بند‌گکی سربراه
                                  
نبودم
   
و راهِ بهشتِ مینوی من
   
بُز روِ طوع و خاکساری
                             
نبود:
   
مرا دیگرگونه خدایی می‌بایست
   
شایسته‌ی آفرینه‌یی
   
که نواله‌ی ناگزیر را
                          
گردن
                               
کج نمی‌کند.
     و خدایی
   
دیگرگونه
   
آفریدم».
 □
 دریغا شیرآهن‌کوه مردا
                          
که تو بودی،
و کوهوار
پیش از آن که به خاک افتی
نستوه و استوار
                 
مُرده بودی.

اما نه خدا و نه شیطان ــ
سرنوشتِ تو را
                 
بُتی رقم زد
که دیگران
          
می‌پرستیدند.
بُتی که
       
دیگران‌اش
                  
می‌پرستیدند.

۱۳۵۲


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر